Friday 12 December 2014

Pasangan Bercinta & Trust Issue

WARNING: Bahasa dalam post ni tak sesuai untuk golongan2 urban hipster yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai medium berkomunikasi dan menganggap Bahasa Melayu sebagai bahasa yang yucky. LOL. (individual seperti di atas mohon terasa pls)

Hi semua,

Sihat? Hmm lama betul tak update blog, niat memanjang ada. 
Tambah-tambah time blogwalking blog orang lain mula lah dalam hati macam 
"Eh inspired lah nak tulis blog pasal blablabla, sure tambah visitors nanti sebab topic kemain interesting" and disebabkan darah melayu yang banyak nau dalam diri ni, sifat Procrastination pun wujud, daripada bulan 9 cakap nak update hari hari lepastu tunda bulan October lepastu last2 sekarang baru update. 
Mesti blogger pemalas lain pun ada syndrom cenggini kan? Hahaha. 
Okay nak tulis apa eh harini? Disebabkan kita tengah di ambang bercinta kita tulis pasal percintaan lah.

Topic yang sangat popular di kalangan individual yang dramatic dan complicated. LOL. 
The topic is TRUST ISSUE. Haa kau. 
Majority kalau pasangan sekarang salah sorang mesti nak feeling2 ada trust issue, kononnya sebab kecewa dengan percintaan sebelum ni.
Yours Truly pun tak terkecuali lah dengan Trust Issue. Salahkan kegagalan bercinta masa lampau kononnya(ayat macam novel Melayu tak? hihi) padahal diri sendiri tak paksa diri untuk move on.
Sesetengah orang yg berfikiran rasional cakap trust issue ni macam sebenarnya depends dkt diri sendiri ja. Dulu I pun tak puas hati bila orang cakap cenggini.
Tapi bila umur dah makin meningkat(tapiiii masih di angka 2+ lagi ye HAHAHA) barulah sedar yang sebenarnya kita saja wujudkan penyakit trust issue ni.

Mungkin sebab:

1)Kurang perhatian
- Yerlah masa mula2 bercinta semuanya manis2. Kalau long distance relationship yang jauhhhhhhhh nau pun sanggup ulang alik semata2 nak ambik hati pasangan. Time tu belum kenal sifat buruk dia sangat maklumla
baru2 bercinta, semuanya indah2. Agak2 kalau masuk kerja pun handphone melekat dekat tangan sampai nak berak pun sanggup main message sbb kita nak pasangan kita tahu kita ni bersungguh dengan dia. Dah sebab inila bila dah lama2, 
kita pun dah tahu perangai annoying pasangan kita and kita dah betul2 berjaya pikat hati dia and confident sangat yang kita takkan kehilangan dia. And kita dah mula malas nak bersungguh lagi sebab kita sedar selama ni dah tinggalkan
kehidupan sendiri lama sangat sampai banyak benda nak kena settle lepastu mula lah busy, and mula dah jarang update tentang kehidupan masing. Biasalah lumrah manusia, bila dah lama sangat bersama dengan seseorang kita akan rasa bosan (tak semestinya bosan sampai nak curang...mungkin bosan dan teringin nak space sendiri pulak sebab rasa rimas dengan kehadiran pasangan yg 24 jam)
Mula lah yg pasangan diignore tu rasa macam kurang diberi perhatian, lepastu dia mula nak potpet potpet and bandingkan masa mula2 bercinta dulu. Haaa. Bagi yg bercinta kali ke 2 ke atas mula la nak bandingkan atau samakan dengan keburukan perhubungan yang lepas,
lepas tu mula la keluar ayat "You ni sama je dengan ex i, buat bodoh" ataupun "dulu ex i takpenah buat taik macam ni" lepastu automatic kaitkan "sebab ni la i malas nak buka hati i dekat org, lelaki/perempuan memang susah nak dipecayai"
HAHAHA Sounds familiar? No? Ok fine.

2)Fobia dengan kisah silam
Sama jugak dengan alasan kurang perhatian. Tapi kesian la pasangan yg couple dengan orang yg dikecewakan teruk sebelum tu. Dia akan jadi fobia dalam semua segi. Pantang salah sikit walau sebesar zarah pun dia akan make it a big deal. Dia akan besarkan. sebab bagi dia salah kecil tu akan tebawak2 sampai jadi salah besar nanti.
Saiko kan? Macam dia tu perfect sangat. Tapi konsep ni hanya boleh diaplikasi kalau pasangan tu memang teruk dibuli dengan ex dia sebelum ni. Memang dia takpatut samakan dengan ex dia tapi kalau dah tahu mcm tu, pasangan dia kena BANYAK bersabar. Sangat-sangat banyak bersabar.
Orang macam ni memang susah nak beri 100% kepercayaan dkt orang.Pasangan dia pun mesti kuatkan hati, kita taktahu apa yg dia dah lalui, kan orang cakap, Setiap yang berlaku ada sebab/hikmahnya jadi kalau kita betul2 nakkan pasangan kita, kita harus belajar memahami dia. and ofcourse dia pun harus tolerate dan usaha untuk move on dari memory dia yangnegative tu.

3)Terlampau banyak berfikir benda yang takpatut pun difikir
Mungkin alasan ni takleh diguna pakai oleh kaum lelaki(walaupun ada je lelaki yg banyak fikir) sebab kaum perempuan yg selalunya terlampau BANYAK berfikir sampai benda-benda yang tak elok untuk difikir pun akan dia fikir. Lepastu mula lah, kalau lelaki tu buat salah sikit, nak mengungkit lepastu dia pikir daripada salah kecil tu lelaki tu akan curang dengan dia, akan menipu dia, akan buat
benda-benda yang kejam sangat dekat dia yg tak tepikir langsung dek akal lelaki tu hahaha. contohnya macam, lelaki tu tahu gf dia tak selesa dia berkawan ngan perempuan tapi disebabkan dia terhutang budi dkt perempuan tu paal tolong dia belikan sesuatu dekat gf dia, dia keluar jumpa perempuan tu dengan niat nak bayar duit perempuan tu , tapi dia buat sembunyi2 sebab takut gf marah dengan confident gf dia takkan dapat tahu
tapi ttba kantoi, so gf tu ingat dia ada niat curang. haa, nampak tak. padahal perempuan tu patut pikir dari sudut positive. nak2 lagi dia pun sama je ada kawan2 laki. Tapi bila ditegur, dia tau pulak cakap "I kenal laki tu dah lama la, kalau i ada feelings dkt dia dah lama i couple dengan dia"...patutnye dia pikir camtu pasal bf dia. LOLOLOL. Wahai kamu hawa, tolongla jangan banyak sangat berfikir. agak2 kalau nak pikir bukan2 tu kita 
tido, takpun pergi exercise, atau makan. buatlah apa2 yang boleh distract otak kita.

4)Menganggap semua orang mempunyai kelakuan and sifat yang sama
Yang ni memang berkait rapat dengan alasan fobia tadi. Tapi kalau dia takpenah dikecewakan pun mungkin dari pengalaman orang lain yang berlaku di sekeliling dia. 
Samakan pasangan dia dengan orang lain kalau berlaku sesuatu yg dia taksuka. Tapi kalau pasangan dia samakan dia dengan situasi orang lain tau pulak dia melenting.
Balik2 jer akan bagi excuse "I ada Trust Issue" Kalau pasangan kita ckp "U pun sama je macam ***** satu hari nnti mesti u akan tinggalkan i" jangan la pulak kita melenting balik. kalau tgh marah, seeloknya minta izin untuk letak phone atau berdiam dulu, bila dah reda marah baru bincang and bagitahu dia, kita tak selesa bila dia sama kan kita dengan orang lain.
Tapi ni hanya akan work kalau pasangan tu pun tak samakan dengan orang lain. Kalau dia pun 2x5 macam pasangan dia tu, hmmmmm. teruskan drama korang and goodluck lah utk bertahan lama. HAHAHA. Kalau berjaya stick to each other lama2 sampai ke tua silalahbagi tips dkt I pulak okay
LOLOL.

Kesimpulannya, kalau lelaki atau perempuan bila baru2 bercinta, jadilah diri kita yang sebenar, tak perlu nak berlakon untuk ambil hati pasangan kita sebab lama2 nanti perangai sebenar kita akan keluar jugak and time tu banyak masalah akan timbul, mula lah nak bergaduh mcm gila. ini tak kena, itu tak kena, semua benda kita akan rasa annoying. LOL 
kalau kita jenis yg tak suka contact 24jam, kita jangan latih pasangan kita untuk ingat diri kita boleh buat macam tu masa awal2 bercinta sbb lama2 kalau kita dah tak buat mcm tu, pasangan kita akan mengungkit bagai nak rak. 
Sebaiknya bersabarlah dalam menghadapi dugaan bercinta, cakap la dengan lemah lembut walaupun hakikatnya kita rasa geli geleman dan jiwang nak mampos, tapi itulah yang membuatkan kita lebih sayang dengan pasangan kita.Semua masalah dapat diselesaikan. Kalau nak ambil jalan pintas dengan cari lain, bukan je akan ada masalah dengan pasangan lama kita, malah pasangan baru tu pun belum tentu akan sempurna macam yang kita harapkan.
Bila kita ada masalah, kita harus berdepan dengan masalah tu. sama jugak dengan hubungan kita, kalau hubungan tu ada masalah, kita mesti berdepan dan cari solution untuk selesaikan. bukan dengan buat benda yang memudaratkan lagi hubungan. kalau hati kita terdetik untuk curang, sebaiknya tinggalkan pasangan kita dulu, tak relevant kalau kita fikir pasangan kita untuk kita hidup sampai mati utk ada zuriat kita dan perempuan/lelaki lain yg kita cari senyap2 tu hanyalah untuk seronok2 je.



.........Tapi kalau dah perangai jahat cenggitu, buang masa lah baca post ni. hahaha, buat la apa u nak buat, dan satu hari nanti u akan tersadung jatuh and time tu baru nak pikir menyesal. hahaha

No comments: